Kundtjänst - Frågor & svar
Nedan finner du svar på våra vanligaste frågor. Hittar du inte svar på din fråga är du välkommen att kontakta oss via kontaktformuläret eller på info@zetas.se.
Order- & leveransinformation
Vanliga Frågor
Varför är varan slut i lager när jag kommer till kassan?
Svar: Eftersom varan inte reserveras när du lägger den i varukorgen kan det förekomma att varan är slutsåld när du kommer till kassan.
Hur lång leveranstid har ni?
Svar: Din order skickas inom 1-3 vardagar om inget annat anges, med reservation för slutförsäljning.
Vid veckor med röda dagar kan leveranstiden förskjutas något.
Undantag – Dahlior
Dahlior är känsliga för frost och skickas när det är plusgrader, därför kan leveranstiden variera beroende på vart i landet paketet ska skickas. Anledningen är att undvika risken för att dahliaknölarna skadas under leveransen.
Var är min beställning?
Svar: Varorna skickas inom 1-7 dagar förutsatt att den vara du beställt finns i lager. När försändelsen lämnat oss levereras den till din hemadress inom 1–3 arbetsdagar beroende på vart i landet du bor.
Om det är så att din leverans dröjer och du inte hört något ifrån oss är du välkommen att kontakta Zetas kundtjänst. Glöm inte att ange ditt ordernummer och ditt fullständiga namn.
I aviseringen från postnord finner du även ditt kollinummer som du själv kan använda om du vill spåra eller följa din försändelse.
Observera att paket under 0,15 kg skickas som brev och är ej spårbara.
Hur skickas min beställning?
Svar: Vi levererar våra försändelser med PostNord och tjänsterna MyPack Home** & Varubrev 1:a Klass & Brev (ej spårbart).
MyPack Home – Hemleverans
Leveranstid: 1 dag, 6 dagar i veckan*.
Paketet levereras till ditt hem dag eller kväll.
Du aviseras i PostNord App och via sms/email med ett förslag på leveransdatum och tid. Det finns alltid möjlighet att anpassa din leverans. Du kan tex välja annat datum/tid, personlig leverans vid dörren eller att hämta ditt paket på ett av PostNords serviceställen.
Vid hemleverans kan du följa ditt paket i realtid med hjälp av karta, ETA och antal stopp före dig.
*Till vissa områden tar leveransen 2 dagar. Lördagsleveranser är ej tillgängligt till alla områden.
**Undantag: orter där Mypack Home inte är möjligt levereras med Mypack Collect:
Postnummer där vi inte kan leverera med Mypack Home & därför erbjuder enbart Mypack Collect:
130 25 Ingmarsö
130 33 Gällnöby
130 34 Skälvik
130 36 Nämdö
130 38 Runmarö
130 39 Sandhamn
130 41 Sollenkroka Ö
130 42 Stavsudda
130 43 Möja
130 44 Harö
130 45 Gränö
130 55 Ornö
130 56 Utö
184 96 Åkersberga
184 99 Husarö
185 99 Vaxholm
430 80 Asperö
430 81 Köpstadö
430 82 Donsö
430 83 Vrångö
430 84 Styrsö
430 85 Brännö
442 67 Marstrand
475 35 Grötö
475 36 Kalvsund
475 51 Källö-Knippla
475 52 Hyppeln
475 53 Rörö
893 99 Ulvöhamn
MyPack Collect
Hämta hos ombud eller i paketbox
Leveranstid: 1 vardag* **.
Paketet levereras till ditt val av ombud eller paketbox.
Ombud: Gör du inget val skickas paketet till det ombud som ligger nära din adress. Du aviseras via PostNord App och via sms/email.
Paketbox: Du öppnar ditt fack med säker identifiering, via PostNord App och Mobilt BankID. Du aviseras via PostNord App och via sms/email.
*Lördagsleverans till 2 miljoner hushåll i Sverige. PostNord levererar må–fr i hela landet.
**Till vissa områden tar leveransen 2 dagar.
Varubrev 1:a-klass
Till din postlåda eller dörr
Leveranstid: 1 vardag*.
Paketet delas ut i din postlåda.
Om paketet inte får plats i postlådan levereras det vid din dörr eller i en påse utanpå din postlåda. Du aviseras när leverans vid dörr eller i påse på lådan är utförd.
* Till vissa områden tar leveransen 2 dagar.
Kan jag byta varor?
Svar: Du kan tyvärr inte byta varor, framförallt inte växter. Oavsett om det gäller färg eller storlek. För att byta en vara behöver du returnera varan och göra en ny beställning.
Kan jag avbeställa en order?
Tyvärr kan vi inte avbeställa en order när den har lagts. Efter att du har mottagit varorna kan du givetvis välja att returnera dem inom 14 dagar från det att du mottagit leveransen. Så fort vi har mottagit din retur kommer du att återbetalas.
Hur länge ligger mitt paket hos Postnord?
Har du angett att få ditt paket skickat till ditt närmaste postombud så ligger paketet enligt PostNord kvar 7 dagar. Sedan skickas det tillbaka till oss som avsändare.
Skickar ni till Åland?
Nej. I dagsläget har vi dessvärre inte möjlighet att skicka våra varor till Åland.
Varukorg, kassa & order
Vanliga Frågor
Hur vet jag om min order gick igenom?
Svar: Du kommer att få en orderbekräftelse via mejl från oss när vi mottagit din beställning. Om du har frågor gällande din order, kontakta Zetas kundtjänst här. Om du inte fått något mejl kontrollera din skräppost.
Spara alltid din orderbekräftelse för eventuella kontakter med Zetas kundservice
När din order är behandlad och skickad får du en leveransbekräftelse. I bekräftelsen står ett spårningsnummer som du kan använda för att följa din försändelse.
När försändelsen lämnat oss levereras den till din hemadress inom 1–3 arbetsdagar beroende på vart i landet du bor. På PostNords hemsida kan du skriva in ditt spårningsnummer för att följa din försändelse, något som vi rekommenderar.
Vad kan jag använda för betalsätt i Zetas e-handel?
Svar: Zetas e-handel erbjuder olika betalsätt. Dessa anges i kassan och på webbplatsen. Zetas Trädgård samarbetar med Klarna för säkra online betalningar. Med Klarna checkout handlar du säkert och snabbt i kassan med hjälp av din mejladress och postnummer. Du kan välja att betala mot Klarna direkt, faktura, delbetalning, med kreditkort såsom Mastercard, Eurocard och Visa, banköverföring eller med swish. Läs mer om Klarna och de olika betalalternativen på www.klarna.com
Kan jag ändra namn eller adress på mitt paket?
Svar: Du kan tyvärr inte ändra namnet eller adressen på ett paket som är schemalagt för leverans. Kontakta Zetas kundtjänst så snart som möjligt om vi ska ha en chans att hinna ändra uppgifter innan ordern börjar hanteras.
Varför är varan slut i lager när jag kommer till kassan?
Svar: Eftersom varan inte reserveras när du lägger den i varukorgen kan det förekomma att varan är slutsåld när du kommer till kassan.
Kan jag justera, komplettera eller annullera min order?
Svar: I dagsläget har vi inte möjlighet att justera, komplettera eller annullera beställd order. Har du några frågor om din order kontakta Zetas kundtjänst.
Kan jag beställa från Zetas E-handel om jag bor utanför Sverige?
Svar: Vi levererar inom Sveriges gränser när du handlar på zetas.se. Vi erbjuder även ett kurerat sortiment till er som bor i Finland (ej Åland) via vår finska webbshopp zetas.fi.
Besök vår handelsträdgård
Vanliga frågor
Hur åker jag kommunalt till butiken i Segeltorp?
Svar: Ta tunnelbanans röda linje mot Fruängen, byt sedan till buss FRÅN FRUÄNGEN: 707 och 173
HÅLLPLATS BUSS 707: Jägerhorns Väg
HÅLLPLATS BUSS 173 : Juringe Allé
eller
Ta tunnelbanans röda linje mot Norsborg, byt sedan till buss FRÅN SKÄRHOLMEN: 707, 173 och 710
HÅLLPLATS BUSS 173 OCH 710: Juringe Allé
HÅLLPLATS BUSS 707: Jägerhorns Väg
Välkommen till oss på Zetas Trädgård!
Får jag ta med min hund?
Svar: Hundar är varmt välkomna hit, kopplade förstås. Det är endast inne i caféet som vi inte tar emot hundar. Vi har vattenskålar utsatta runtomkring i trädgården för alla våra fyrfota vänner.
Finns det parkeringsplats?
Svar: Vi har gratis parkeringsplatser precis utanför handelsträdgården.
Bra att veta
– Vi är en kontantfri handelsträdgård
– Vi är en rökfri handelsträdgård.
– Det går bra att besöka oss med rullstol.
Tjänster & Sortiment
Vanliga frågor
Kan ni hjälpa mig att planera min trädgård?
Svar: Vad roligt att du vill ta tag i er trädgård! Zetas Trädgård har en extern trädgårdsdesigner som kan hjälpa dig med ditt trädgårdsprojekt. Företaget heter Garden by Block och du kan läsa mer om deras tjänster här.
Kan ni hjälpa mig med plantering och beskärning?
Kontakta gärna Zetas tidigare medarbetare Jessica Ozan som har ett företag som heter Green Garden Stockholm och se om de har möjlighet att hjälpa dig!
”Vi utför det mesta inom trädgård, men är främst specialiserade inom beskärning av fruktträd, prydnadsträd, buskar och häckar. Vi genomför även planering, nyanläggning och skötsel av trädgårdar för privatpersoner, offentliga miljöer, bostadsrättsföreningar och företag, d.v.s. både konsultationer och genomförandeprojekt.”
Har ni samma sortiment i er e-handel som i den fysiska butiken i Segeltorp?
Svar: E-handelns sortiment är ett urval av vårt sortiment och vanligtvis finns det samma sortiment i butiken i Segeltorp. Butiken i Segeltorp har ett bredare sortiment av växter och andra produkter.
Hur kan jag ta del av butiken i Segeltorps sortiment?
För att ta del av butikens sortiment är ni välkomna att besöka oss. Under säsongen får vi in nya växter/varor och sortimentet kan variera.
Hur vet jag om en viss växt finns i butiken i Segeltorp?
Du är välkommen att maila in till kundtjänst via kontaktformuläret. Vi svarar på sortimentsfrågor i mån av tid.
Kan jag lägga undan en växt eller vara?
Vi har ingen möjlighet att ställa undan växter eller andra varor.
Säljer ni presentkort?
Ja, vi säljer presentkort i butiken i Segeltorp samt i vår E-handeln. Vi har två olika presentkort att välja mellan, ett fysiskt som gäller i butiken i Segeltorp och ett digitalt som gäller i vår E-handel.
Det fysiska presentkortet går att köpa i vår butik i Segeltorp och i vår E-handel. Det digitala presentkortet går enbart att köpa i vår e-handel.
Kontakta oss
Kära kund, för order- & köprelaterade frågor, använd gärna vårt kontaktformulär nedan.
Gäller ditt ärende frågor angående vårt butikssortiment?
Då är du varmt välkommen in till vår butik i Segeltorp, Stockholm. Vi har sällan möjlighet att svara på sortimentsfrågor för butik via mail.
Behöver du trädgårdsrådgivning?
Vi har samlat alla våra bästa råd om odling och skötsel här!
Om du inte hittar svar på det du söker är du varmt välkommen in till vår handelsträdgård där våra kunniga trädgårdsmästare kan hjälpa dig.
Vid övriga frågor vänligen använd kontaktformuläret nedan.