Köpvillkor & Garantier

Köpvillkor

1. ALLMÄNT

    Följande allmänna villkor gäller för dig som privat- eller företagskund hos Finsmakarens Trädgård AB.  
    Vid köp ingås avtal mellan köparen och Finsmakarens Trädgård AB, nedan kallat ”Zetas”.

    När du genomför ett köp hos Zetas godkänner du våra köpvillkor i sin helhet, samt samtycker till vår hantering av cookies och personuppgifter.  
     
     För att göra ett köp på zetas.se måste du ha fyllt 18 år. 
     
    Alla priser på hemsidan är angivna inklusive moms och i svenska kronor. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter. Dessa avgifter anges separat i de fall de förekommer.  

    Kampanj- och reapriser gäller under en specifik tidsperiod eller så långt lagret räcker, om ej annat anges.  

    Zetas reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel, till exempel prisfel, produktbeskrivningar och färgavvikelser.  
    Vi förbehåller oss rätten att häva köp i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning. 
     
    Zetas förbehåller sig rätten att när som helst ändra allmänna villkor, priser, sortiment, beskrivningar eller bilder på hemsidan.  
     
    Om en vara är i lager, observera att lagerstatus endast är en prognos. Varans tillgänglighet kan ej garanteras. Om du har beställt en vara som har tagit slut i lager, förbehåller vi oss rätten att annullera denna vara på din beställning och skicka dig resterande beställda varor. Fakturan för köpet justeras via Klarna. 

     

    2. INTEGRITETSPOLICY

    Datasekretess är mycket viktigt för oss på Finsmakarens trädgård AB nedan kallad Zetas och vi vill vara öppna och transparenta med vår hantering av dina personuppgifter. Denna integritetspolicy är uppdaterad och förtydligad enligt de nya villkoren för GDPR* som träder i kraft den 25 Maj 2018. Denna ska tydligt förklara insamling, behandling och förändringar vad gäller din personliga information.

    Det är viktigt att du förstår och tar del av vår integritetspolicy så att du känner dig trygg i vår behandling av dina personliga uppgifter.

    Vi använder dina personuppgifter för att hantera ditt köp online på zetas.se genom att behandla dina beställningar och returer via våra onlinetjänster och skicka dig meddelanden om leveransstatus eller i händelse av problem med leveransen av dina artiklar. Behandling av dina personuppgifter är nödvändigt för att vi på Zetas ska kunna tillhandahålla tjänsten och leverera din order till dig.

    • Vi använder dina personuppgifter för att hantera dina betalningar.
    • Vi använder också dina uppgifter för att hantera klagomål och ärenden gällande produkter.
    • Vi använder dina personuppgifter för att skicka dig marknadsföringserbjudanden och information via e-post och sms.

    Vi använder dina personuppgifter för att uppfylla kraven i lagar, domstolsutslag och myndighetsbeslut. Det innefattar att använda dina personuppgifter för att samla in och kontrollera bokföringsuppgifter för att följa bokföringsreglerna. Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att vi på Zetas ska kunna fullgöra våra skyldigheter enligt lag.
    Dina personuppgifter används för att identifiera dig och för att bekräfta att du innehar den lagstadgade minimiåldern för att genomföra köp online samt för att bekräfta din adress vid kontakt med externa partner.

    Vi använder oss av Klarna som betalningspartner och de ger våra kunder möjligheten att betala på flera sätt. Oavsett på vilket sätt du väljer att betala tillhandahålls och skyddas dina uppgifter av Klarna. Detta för att kunna fullfölja ett köpeavtal. Här kan du även välja att bli ”ihågkommen per automatik” eller ”blockerad” det senare innebär att dina betaluppgifter inte sparas och per automatik fylls i vid varje köptillfälle. I kassan hittar du våra samt Klarnas köpevillkor för att ännu tryggare kunna fullfölja köpet.

    Vi lämnar ej ut adresser, telefonnummer, e-postadresser eller andra personuppgifter om våra kunder till tredje part för marknadsföringssyfte, statistisk bearbetning eller dylikt.

    Kunders personuppgifter behandlas konfidentiellt oavsett om de speciellt har begärt detta eller inte. Vi använder informationen endast för att kunna handlägga kunders beställningar samt erbjuda relevant marknadsföring.

    Varje gång vi behandlar personuppgifter som vi samlat in från dig får du information om huruvida tillhandahållandet av dessa är lagstadgat eller obligatoriskt i syfte att ingå ett avtal samt eventuella konsekvenser som detta kan få.

    Du har rätt att när som helst begära information om de personuppgifter vi har om dig. Vi skickar dig dessa uppgifter via e-post efter att du kontaktat oss. Du har rätt att begära rättelse av dina personuppgifter om de är felaktiga, inbegripet rätten att komplettera ofullständiga personuppgifter.

    Du har rätt att när som helst dra tillbaka medgivandet till behandling av personuppgifter och neka till direktmarknadsföring. Om du gör det kan inte vi på Zetas skicka några fler erbjudanden i form av direktmarknadsföring eller information till dig som bygger på ditt medgivande.

    Du har rätt att när som helst radera alla personuppgifter som behandlas av oss på Zetas med undantag av följande situationer:

    • du har ett pågående ärende med kundservice
    • du har en pågående order som ännu inte har skickats eller delvis har skickats
    • du misstänks för att ha eller har missbrukat våra tjänster under de senaste fyra åren
    • om du har gjort inköp sparar vi dina personuppgifter i anslutning till transaktionen i bokföringssyfte

    Det svenska företaget Finsmakarens Trädgård AB är registeransvarig för de personuppgifter som du skickar till oss och ansvarar för dina personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddsbestämmelser.

    Finsmakarens Trädgård AB
    Blombacken 2
    141 70 Segeltorp

    Företagsregister: Bolagsverket
    Organisationsnummer: 556537–6067

    Zetas behöver samla information om din användning av våra onlinetjänster med hjälp av cookies. Dessa små textfiler skickas av oss till din enhet för att vi ska kunna komma ihåg dig nästa gång du besöker oss. Cookies bygger en bild av dina intressen och behov samt hur just du använder vår webbplats. Dessa textfiler gör även att vi kan försäkra oss om att vi skickar annan relevant information inom marknadsföring såsom erbjudanden och internetbaserad annonsering.

    Information som vi kan komma att samla in är namn, hemadress, e-post, telefonnummer, IP-adress, köphistorik, sökkriterier, webbläsare när du besöker oss, hur länge du stannar på sajten, platsbaserad data, språk, tidigare köp och i vissa fall kan vi även komma att kontakta dig i fasen efter avslutat köp.

    De uppgifter som vi samlar in från dig lagras inom det europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EEA).

    Om du anser att vi på Zetas behandlar dina personuppgifter på ett oriktigt sätt kan du kontakta oss. Du har också rätt att lämna in klagomål till en tillsynsmyndighet.

    Vi kan behöva uppdatera vår integritetspolicy. Den senaste versionen av vår integritetspolicy finns alltid tillgängligt på vår webbplats. Vi meddelar dig om eventuella väsentliga förändringar i policyn, exempelvis syftet med användningen av dina personuppgifter eller dina rättigheter.

    *Allmänna dataskyddsförordningen (Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 2016/679, förkortat GDPR (General Data Protection Regulation) är en ny EU-förordning som börjar gälla i hela EU den 25 Maj 2018. GDPR ersätter den svenska Personuppgiftslagen (PUL).

    3. SÄKER BETALNING
    1. SÄKER BETALNING

    Zetas E-handel erbjuder olika betalsätt genom Klarna. 

    Du kan välja mellan dessa betalningsalternativ: 

    Kortbetalning, betalning via bankkonto, månadsfaktura, faktura 14 dagar,  delbetalnings konto och direktöverföring bank.

    Villkor för de olika betalsätten finns i kassan/Klarna. 

    Läs mer om Klarna och de olika betalalternativen på www.klarna.com 

    4. DIN BESTÄLLNING

    4.1 E-HANDEL
    När du lagt en order i Zetas E-handel får du en bekräftelse via e-post. Orderbekräftelsen ska sparas för eventuella kontakter med Zetas kundtjänst. Det är viktigt att en giltig e-postadress och ett giltigt mobilnummer anges vid beställning.

    När din order är packad och klar för leverans får du en bekräftelse på det via e-post.
    Vill du följa ditt paket rekommenderar vi att du laddar ner Postnords app.
    Om du har frågor gällande din beställning, kontakta oss här.

     

    5. FRAKTVILLKOR

    Ditt paket packas och skickas inom 1-7 vardagar. Vi levererar med PostNord och endast inom Sverige. När ditt paket är färdighanterat hos oss skickas ett mail ut med en bekräftelse om att paketet är på väg.

    Vi sänder alla våra paket med PostNord och tjänsten MyPack Home. Som kund erbjuds du att få ditt paket hemlevererat till dörren med eller utan kvittens alternativ till ombud. Som kund behöver du göra ett aktivt val via Postnords app eller via sms aviseringen du får från Postnord.

    Vid valet hemleverans får du ditt paket direkt hem till din dörr med eller utan kvittens, väljer man som kund leverans utan kvittens blir du som kund ansvarig för leveransen efter att Postnord levererat. Finsmakarens trädgård AB ersätter ej paket som kommer bort efter leverans vid valet hemleverans utan kvittens.

    Vi kan inte ta ansvar för PostNords leveranshantering/tider. Konsumenten har rätt att häva köpet vid försening om denne inte godkänner ny föreslagen leveranstidpunkt. Leveranstid är normalt 5 – 7 dagar för Sverige.

    Paketet ligger på terminal eller hos ombud mellan 7-14 dagar innan de går i retur. Outlösta paket återbetalas inte om paketet innehåller växter som farit illa. Fraktavgiften återbetalas inte.

    Våra fraktpriser varierar utifrån varans storlek och vikt, din postort samt den tjänst PostNord erbjuder för din beställning.

    Det totala fraktpriset för din beställning ser du i din kundkorg/kassan. 

    5.1 LEVERANSFÖRSENING
    Konsumenten har rätt att häva köpet vid försening om denne inte godkänner ny föreslagen leveranstidpunkt. Leveranstid är normalt 5 – 7 dagar för Sverige.

    5.2 FRAKTPRISER
    Våra fraktpriser varierar utifrån varans storlek och vikt, din postort samt den tjänst PostNord erbjuder för din beställning. Det totala fraktpriset för din beställning ser du i din kundkorg.

    6. ÅNGERRÄTT & RETUR E-HANDELN

    Vi erbjuder 14 dagars ångerrätt på tillbehör och inredning utan att du som konsument behöver ange skäl för detta. Varor som skickas tillbaka i ej säljbart skick kan minska i värde med upp till 100%.

    Växter, lökar, knölar, fröer och varor med nedsatt pris omfattas ej av ångerrätten.

    Den lagstadgade ångerrätten för distanshandel är 14 dagar. Med hänvisning till § 11:4 i Distanshandelslagen (DAL) gäller detta ej för varor som snabbt kan försämras eller ta skada av att hanteras flera gånger därav är växter, lök och frö undantagna ångerrätten.

    Om du vill ångra ditt köp ber vid dig kontakta kundtjänst via kontaktformuläret. Tiden för ångerrätten börjar löpa från den dag då du emottog varan via leverans.

    Var noga med att ange ordernummer, fullständigt namn och kontaktuppgifter. Du som kund står för returfrakten. Justering av beloppet på Klarna fakturan sker inom 10 dagar efter att Zetas mottagit varan.

    6.1 ÖPPET KÖP I BUTIK

    Vi har 14 dagars öppet köp och bytesrätt på krukor, inredning, tillbehör och torrvaror. Öppet köp gäller inte växter, lökar, knölar, fröer, reavaror och presentkort. Varorna ska lämnas tillbaka i ursprungligt skick. Spara alltid ditt kassakvitto.

    7. REKLAMATIONSRÄTT

    Om du vill reklamera en produkt eller växt kontaktar du kundtjänst via kontaktformuläret.

    7.1 VÄXTER

    Zetas växtgaranti innebär att du ska få en frisk och sortäkta planta. Du har tre dagar på dig efter att du mottagit eller köpt växter att reklamera din växt om plantan har sjukdom eller ohyra (gäller ej bladlöss). Har du fått fel sort har du rätt att reklamera växten upp till 5 år. Om du anser att du mottagit en sjuk växt eller fel sort och vill reklamera ditt köp, följ instruktionerna nedan.

    1. Kontakta kundtjänst via kontaktformuläret och vid köp via e-handeln ange ordernummer och fullständigt namn.

    2. Ladda upp foto/foton på den växt/ växter du vill reklamera och beskriv kortfattat orsaken till reklamationen. Vid köp i den fysiska butiken, bifoga bild på kvitto.

    3. Invänta vidare instruktioner angående ditt ärende via mail.

    Vid godkänd reklamation erbjuds en ny likvärdig växt om möjligt. Vid köp på e-handeln justeras annars beloppet via Klarna. Vid köp i butiken utformas ett tillgodokvitto som gäller i 2 år.

    7.2 VAROR, INREDNING & KRUKOR

    Om du vill reklamera en vara som är defekt eller har gått sönder, följ instruktionerna nedan.

    1. Kontakta kundtjänst via kontaktformuläret och vid köp via e-handeln, ange ordernummer och fullständigt namn.

    2. Ladda upp foto/foton på den vara du vill reklamera och beskriv kortfattat orsaken till reklamationen. Vid köp i den fysiska butiken, bifoga bild på kvitto.

    3. Invänta vidare instruktioner angående ditt ärende via mail.

    Vid godkänd reklamation erbjuds en ny likvärdig vara om möjligt. Vid köp på e-handlen justeras annars beloppet via Klarna. Vid köp i butiken utformas ett tillgodokvitto som gäller i 2 år.

    7.3 TRANSPORTSKADOR

    Vi kontrollerar alltid att alla varor och växter håller högsta kvalitet innan vi skickar dem, samt att de växter du beställt är genomvattnade innan transport. Om emballaget på din försändelse vid leverans har synliga, uppenbara skador ber vi dig att fotografera godset innan du öppnar det. Detta för att Zetas ska ha möjlighet att reklamera försändelsen till transportföretaget. Om varorna och växterna har fått transportskador, kontakta vår kundtjänst omgående och senast inom 7 dagar från det att du emottagit dina varor. All eventuell skada ska dokumenteras med tydliga bild/bilder som bifogas via e-post till  Zetas kundtjänst .

    7.4 FABRIKATIONSFEL

    Ett fabrikationsfel uppdagas enligt lag inom 6 månader. För att Zetas ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan (fabrikationsfel). Fel som visar sig inom 6 månader anses alltid vara ursprungliga fel, som Zetas åtgärdar utan kostnad för dig.

    Zetas saluför alla elartiklar med 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen och alla garantier gäller i Sverige. Zetas står då för reklamationskostnader om skadan anses vara ett fabrikationsfel). En defekt på termostat eller kortslutning räknas ej till ursprungligt fel. Zetas tar ej ansvar för fel som uppkommit på grund av skada slitage eller vanvård. Till sådana varudefekter räknas exempelvis söndersliten sladd och sprickor hos produkten.

    Enligt konsumentköplagen är det inte möjligt att reklamera en vara vid missnöje då Zetas ej har någon nöjdhetsgaranti. Länk till EU:s gemensamma tvistlösningssida hittar du här.

    Fabrikationsfel gäller ej växter, lökar, knölar och fröer.

    8. SERVICE

    Vi har mycket omsorgsfullt valt ut våra samarbetspartners och erbjuder förstklassiga produkter.

    Vill du komma i kontakt med oss når du vår kundtjänst på 08-525 29 700 eller info@zetas.se.

    * De trädgårdsväxter vi har i vårt sortiment förbokas årligen hos våra odlare. Om våra odlare inte kan leverera till oss kan det bero på att det inträffat något under växtsäsongen. En mycket vanlig orsak är extrema väderväxlingar.

    Garantivillkor

    VÄXTGARANTI

    För samtliga växtgrupper innebär vår garanti att plantan du köper är frisk och sortäkta.

    Gällande sortäkthet erbjuder vi en garanti som gäller fem (5) år från köptillfället. Vid bristande sortäkthet erbjuds kunden ny växt av rätt sort, förutsatt att växten fortfarande är sortimentsaktuell.

    Alla våra växter håller hög kvalitet och följer GRO:s (Gröna Näringens Riksorganisation) kvalitetsregler för plantskoleväxter. Detta innebär att växterna ska vara sjukdomsfria samt fria från växtskadegörare enligt Statens Jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2010:47) och växtskyddslagen, vid köptillfället.

    Vår växtgaranti omfattar ej:

    Skador som uppstår vid hantering/transport.

    Skador som uppstår efter plantering, som bland annat kan bero på vattenföroreningar, växtnäringsbrist, felaktigt PH-värde i odlingssubstratet eller vinterskador/tjältorka. Detta utöver felaktig skötsel, växtskadegörare, viltangrepp eller plantering i en för växten ej lämplig växtzon.

    Växter som är prisnedsatta reavaror.
    Växter som planterats i krukor, kärl eller liknande.
    Vintergröna växter som planterats efter sista september (undantag Taxus ’Hillii’).
    Vissnesjuka på storblommig klematis.
    Blommande bambu.
    Buxbom som drabbats av buxbomssjukan Cylindrocladium buxicola.
    Annueller och krukväxter omfattas ej av sortäkthetsgarantin.

    PLANTERA RÄTT!
    Det är mycket viktigt att plantering av växter och skötsel under etableringen utförs på rätt sätt. Om ni är osäkra på hantering och förfarandet, kontakta oss. Fråga i första hand våra kunniga och erfarna trädgårdsmästare om råd.

    Ni kan också få ett planteringsråd i kassan, eller läsa dom här. 

    KRUKOR & KÄRL

    Vintergaranti mot sprickor eller andra väderpåverkande faktorer, blekningar, saltavlagringar, mögelfläckar tillämpas EJ.

    Varukorg
    Varukorgen är tom.
    0